יום רביעי, 21 במרץ 2018

מה זו מלנומה?



מלנומה הינה סוג של סרטן עור שנובע מהתפתחות וגדילה בלתי מבוקרת של תאים מסוג מלנוציטים. תאי המלנוציטים הם חלק נורמלי מתאי העור ולמעשה הם אלו שמייצרים את הפיגמנטים שמעניקים לעור את הצבע שלהם. מעניין לציין כי ישנם מלנוציטים גם בעין אשר מייצרים את הפיגמנט של צבע העיניים. גידול סרטני של תאי המלנוציטים יכול להתחיל כנקודה על גבי העור בעלת מאפיינים מסוימים שנפרט בהמשך, אולם ללא טיפול נכון אותו צבר של תאי מלנוציטים שיוצר את נקודת החן הנראית לעין יכול להפוך גם לגידול הרסני ואלים במיוחד שפולש למקומות אחרים בגוף דרך מערכת הלימפה או כלי הדם.

אבחון נכון מציל חיים
בכמה עשרות השנים האחרונות, עם עליית המודעות לנושא של סרטן העור ושל קבוצות הסיכון לפיתוח סרטן כזה, אחוזי ההישרדות של חולי מלנומה עלה פלאים. נקודת המפתח לאבחון הוא מעקב אחר שינויים במפת נקודות החן והשומות על גבי העור של כל אחד ואחד באופן עקרוני, ובאופן יותר ספציפי של אנשים בעלי גוון עור בהיר או בעלי שומות רבות, שמהווים גורמי סיכון מובילים לפיתוח סרטן מסוג זה. האבחון מתבסס על כך שלא כל נקודה על גבי העור היא סרטנית, וגם אלו שכן יכולות להתחיל כגידול שפיר לחלוטין ולא להיות ממאירות. ישנם שינויים אופייניים בצורה, בגודל, בגבולות ובצבע של השומות שמאפשרים לרופא העור להבחין בין המקרים השונים.

מניעה קודמת לאבחון
אחד מהגורמים המובילים להתפתחות סרטן העור מסוג מלנומה הוא חשיפה לא מוגנת במשך שעות רבות אל קרני השמש. המודעות להתנהגות אחראית כאשר יוצאים אל השמש הישראלית החמה היא חשובה במיוחד כאשר מדובר לא רק על אבחון מוקדם של סרטן עור, אלא גם מניעה של הופעתו מלכתחילה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה