יום שני, 4 במאי 2015

אחריות חברתית בעסקים



אחריות חברתית – מה זה וממה זה נובע?
יש אנשים שמאמינים שהאדם צריך להתקדם בעולם בדורסנות כלפי החלש וכלפי האנשים הסובבים אותו, וכך לצבור כוח והשפעה. התפיסה המנוגדת לתפיסה הקרה והאגואיסטית הזו היא התפיסה של אחריות חברתית. לפי תפיסה זו, האדם הוא יצור חברתי שההצלחה וההתקדמות שלו תלויה בערבות שלו כלפי החברה והסביבה שבה הוא חי, וכן בתמיכה ההדדית של החברה באדם. האדם שרד, משחר ההיסטוריה ועד ימינו, באמצעות תמיכת החברה – והחברה הזאת היא זו שגם אחראית לדאגה לפרטים החלשים ביותר שבה. בעולם המודרני בו אנחנו חיים – שיכול להיות גם קר ואגואיסטי – מדובר במשב רוח מוסרי רענן שמתבטא בכמה וכמה אופנים.

אחריות חברתית – כיצד היא מתבטאת בעולם העסקים המודרני?
עולם העסקים המודרני מכיל שני ביטויים מצוינים של אחריות חברתית – סחר הוגן ועסקים חברתיים. סחר הוגן הוא מודל סחר שבו מצטמצמים הרווחים של הגורמים שבין היצרן לצרכן – וכך היצרן מקבל אחוז גבוה יותר של רווחי המכירה (בניגוד למצב המנצל שנפוץ בחלקים נרחבים בעולמנו), והלקוח נהנה ממחירים מוזלים וממוצרים באיכות גבוהה. מודל נוסף הוא עסקים חברתיים – עסקים המשלבים מטרה חברתית או תמיכה בקהילה או בחברה בשילוב עם מטרת הרווח הבסיסית של העסק.

אחריות חברתית בחברות ענק – אחריות תאגידית
תאגידי הענק פיתחו, עם השנים, מודל המשלב בין עולם התאגידים לתפיסה של אחריות חברתית – אחריות תאגידית. לפי מודל האחריות התאגידית, התאגיד ערב במידה רבה לעובדים שלו וסביבת העבודה שלהם תהיה תומכת ומטפחת עד כמה שניתן. בנוסף, ההעסקה תהיה תמיד הוגנת ולא מנצלת, וניהול התאגיד יתבצע בשקיפות מלאה מרמת המנהל הזוטר ועד המנכ"ל. תאגידים שבוחרים לנהוג באחריות תאגידית בדרך כלל גם מקבלים על עצמם אחריות סביבתית, בניסיון לצמצם עד כמה שניתן את זיהום האוויר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה