יום חמישי, 18 במאי 2017

שומות חשודות



מהן שומות וכיצד הן נוצרות?
העור הוא האיבר הכי גדול שיש לנו בגוף והרקמות שלו כבדות ומשמעותיות למסת הגוף. יש לו מספר תפקידים בבידוד הגוף מהסביבה החיצונית, הגנה מזיהומים וגם הגנה מפי קרינת השמש האולטרה סגולה. בתוך העור יש חומרים רבים ופיגמנטים שנותנים לנו את הצבע שלנו, כאשר שומה, נקודת חן, היא נגע עורי קטן שמורכב מהרבה פיגמנטים ביחד, בעברית צבענים. השומות יכולות להיות מעל פני העור או על פניו, מולדות או נרכשות במהלך החיים. שומות חשודות הן שומות שמגרדות, שומות שמדממות או שומות גדולות מאוד או א-סימטריות מה שצריך לעורר חשד אצל כל אחד, אם כי לא בהלה.

אלו שומות יכולות לרמז על בעיה?
שומות חשודות הן שומות שמקיימות לפחות את אחד התנאים הבאים. ראשית, על השומה להיות סימטרית. הכוונה בשומה לא סימטרית היא שומה שאינה בצורה עיגול, אמנם לא עיגול מושלם אך עיגול שמספיק במבט חטוף להבין שהוא די עגול. שומה שנדמה כאילו נשפכת החוצה או מורכבת מכמה כתמים אקראיים צריכה להסב את תשומת לבנו. נוסף על כך, כשגבול השומה אינה ברור היא מעוררת חשד כיוון ששומה רגילה צריכה להיות בעלת תיחום מאוד ברור, כמו גם הצבע שחייב להיות ברור ואחיד. שומות גדולות מאוד, גדולות מחמישה מילימטרים, נכנסות באופן אוטומטי לקטגוריית שומות חשודות ומצריכות בדיקה של רופא עור.



השמש היא גורם סיכון משמעותי
בשנים האחרונות בישראל ניתן לראות גידול מאסיבי במספר הלוקים במלנומה, סרטן העור. את הסיבה הזו רבים מהמחקרים משייכים לחשיפה מוגברת לשמש כאשר שיזוף ידוע כבעייתי מאוד על אף הרצון של רבים לתפוס את הצבע הכהה יותר. שומות חשודות יכולות לצוץ במהלך חשיפה מוגברת לשמש ולא סתם הן מופיעות באזורים שנחשפו לשמש כמו ידיים, צוואר או פנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה