יום שישי, 26 במאי 2017

שומות חשודות



כיצד נוצרת שומה?
העור שלנו רווי בחומרים שונים שמהווים מערכת הגנה ראשונית מפני זיהומים ומפני הסביבה החיצונית. במהלך ההיסטוריה גילה האדם את המלנין שמכיל צבעני רבים, פיגמנטים, שמקנים צבע בעקבות חשיפה לשמש וכך גם מגנים על העור ועל גוף האדם. במהלך התפתחותו של עובר ולאחר מכן של התינוק צצות שומות על פני העור, שהם בעצם ריכוז של מלנין באזור מסוים. ישנן שומות שנרכשות במהלך החיים וגם תהליך זה הוא תהליך טבעי שקורה הרבה, אם כי לשומות חשודות יש צורך לתת יחס מיוחד ובדיקת רופא.

הכר את השומות שלך
אמנם לכולנו יש שומות מפוזרות בכל הגוף, לחלקן אנו רגילים ולחלק לא, בעיקר כי אנחנו לא יכולים לראות אותם, כמו שומות שנמצאות בגב או בעורף. עם זאת, כל אחד צריך לדעת אלו שומות חשודות ואלו לא על ידי מספר כללים. מי שיש לו יותר מעשרים שומות על הגוף, שומות לא סימטריות שנראות ממש כמו כתם ופחות כמו עיגול, שומות מגרדות באופן מטריד או שומות גדולות למדי מעל כחמישה מילימטרים, חייב לבדוק אותם ולראות שלא מדור בהתחלה של מחלת עור. גם צבע לא אחיד של השומות יכול להחשיד אותנו כיוון ששומה אמורה להיות ריכוז מסוים של מלנין ושינוי בגוון בתוך אותה שומה יכול להעיד על שינוי של חלק מהתאים.

ישמו לב לשינויים על פני העור
שומה שמדממת יכולה להלחיץ מאוד אך חשוב לזכור שזיהוי מוקדם על ידי רופא יכול לשפר את הסיכויים באופן מדהים גם באבחון מחלת עור מסוימת. יחד עם זאת, אחד הקריטריונים החשובים ביותר הוא השינוי שהשומה עוברת. אם יש שומות חשודות שמשתנות במהרה, בין אם מדובר בשומה שהייתה מלידה או גיל קטן או לשומה שנרכשה, יש לפנות באופן מיידי לרופא עור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה