יום שלישי, 28 בנובמבר 2017

כל מה שצריך לדעת על שומה בהקשר של מלנומה



מלנומה ממאירה של העור נקראת גם סרטן העור ומקורה הוא תאי המלנין שברירית העור. יש המון גורמי סיכון למחלה ובהם חשיפת יתר לקרינה על סגולית של השמש ומתקני שיזוף, גנטיקה, היסטוריה אישית ומשפחתית, מערכת חיסון מוחלשת ועוד. עם זאת, רוב האנשים לא מביאים בחשבון את האופן שבו ניתן לבצע בדיקה עצמית של הגוף. הבדיקה העצמית מתמקדת בשומות שיש בגוף והיא מעלה משמעותית את סיכויי ההחלמה מסרטן העור.

באופן עקרוני, כל שומה בגוף עלולה להשתנות בגלל סרטן העור ולשמש אינדיקציה למלנומה. ההבדל היחיד הוא בין שומה שפירה למלנומה ובשביל לזהות אותו צריך להכיר מספר סימנים. הסימן החשוב מכולם הוא שינוי בשומה קיימת או הופעה של שומה חדשה. במידה ושומה חדשה מופיעה אצל גברים או נשים מעל גיל 40, עולה עוד יותר הסיכוי לכך שמדובר בסרטן העור ונדרשת פגישה עם רופא.

מהי בדיקה עצמית וכיצד מבצעים אותה?
בדיקה עצמית של שומה בעור צריכה להתבצע על ידי גברים ונשים אחת ל-3-4 חודשים, בעוד בדיקה מקצועית ויסודית אצל רופא עור מתבצעת אחת לשנה. במהלך בדיקת שומה יש לבחון את עור הגוף היטב ולהשתמש בשתי מראות: מראה אחת משמשת לגוף עצמו ומראת יד אמור לחשוף אזורים נסתרים. 

את הבדיקה העצמית של שומה חדשה או שומה קיימת שהשתנתה צריך לבצע במספר שלבים. בשלב ראשון יש לעמוד בעירום מלא מול המראה, להיעזר במראת היד ולערב גם בני זוג או בני משפחה. בשלב השני כדאי לתעד את השומות הקיימות על גבי תרשים של הגוף או לצלם אותן. כך ניתן לערוך השוואה בין הבדיקות ולקבל אינדיקציה אמינה יותר בטווח הארוך. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה