יום שני, 1 בינואר 2018

מהי תכנית תמ"א 38 בתל אביב?



תמ"א 38, או בשמה הרשמי, תכנית מתאר ארצית מספר שלושים ושמונה, היא תכנית דגל בתחום הבנייה שהגתה הממשלה לפני שנים רבות שמטרתה העיקרית היא לחזק מבנים בישראל מפני רעידות אדמה. המדינה מחויבת להגן על אזרחיה וכידוע, הנזקים העיקריים הנובעים מרעידות אדמה לנפש ולרכוש הם לרוב תוצאה של מבנים חלשים שהתמוטטו. משום כך קיים תקן בנייה שנכנס לתוקף בשנת 1980 ומטרתו לבנות מלכתחילה מבנים חזקים דיים לעמוד ברעידה כזו. תמ"א 38 היא תכנית שנועדה לעודד יזמים לשפץ מבנים ישנים יותר בצורה שיעמדו בתקן הבנייה החדש. יישום תמ"א 38 בתל אביב נחשב יחסית מוצלח ביחס ליישום בערים אחרות.

יישום התכנית
על אף הציפיות הגדולות מתמ"א 38, בפועל היישום של התכנית הוא יחסית מועט. הרשויות המקומיות התקשו במקרים רבים להעניק את אישורי הבנייה הנדרשים בפרקי זמן סבירים בגלל שיקולים עירוניים נוספים כמו שמירה על המראה של חזות העיר, חוסר רצון לבנות לגובה ושיקולים של תשתיות שונות. לאחר שהממשלה נוכחה לגלות שזה המצב, יצאו מספר תקנות חדשות שנועדו להקל על התהליך מבחינת היזמים עוד יותר ולגרור את שיתוף הפעולה של הדיירים בדירות המיועדות לתכנית ושל הרשויות המקומיות. מאז, התכנית צברה יותר תאוצה בערים הגדולות במרכז הארץ. יישום תמ"א 38 בתל אביב לדוגמא הוא יחסית נרחב וההולכים בעיר יכולים לגלות מוקדים רבים של אתרי בנייה עליהם מתנוסס שלט של תמ"א 38.



מדוע דווקא בתל אביב?
נראה כי התכנית הצליחה במיוחד בערים גדולות כמו תמ"א 38 בתל אביב, משום שאלו ערים בהם יש שילוב של בניינים ישנים רבים שאינם עומדים בתקן הבנייה ונכללים במסגרת התכנית יחד עם תושבים שמעוניינים בשיפוץ של הדירות שלהם ויכולים לממן זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה