יום רביעי, 28 בפברואר 2018

מה כוללת תכנית תמ"א 38



על פי הערכות גורמים מקצועיים, מרבית המבנים במדינת ישראל אשר נבנו לפני שנת 1980 אינם חזקים די הצורך לעמוד בפני רעידות אדמה. החשש מפני נזק לרכוש ולנפש במקרה של רעידת אדמה הוביל את הועדה הארצית לתכנון ולבניה ליצור תכנית המורכבת מאוסף של תקנות המיועדות לאפשר לבעלי נכסים במבנים אלו לשפץ את הנכס כך שיעמוד בתקן 413 הקובע את החוזק הנדרש בעבור מבנים במקרה של רעידת אדמה. התכנית כוללת הקלות בביצוע ההליכים הביורוקרטיים השונים הנדרשים בכדי להתחיל בשיפוץ וכן מתן אפשרות להוספת דירות חדשות במבנה וכן אלמנטים נוספים כדוגמת מעלית ומקומות חניה, זאת בכדי להעלות את שווי הנכס בתום השיפוץ.

מי זכאי לתמ"א 38?
כל אדם אשר בבעלותו נכס במבנה מגורים או מבנה משרדים אשר נבנה בהתאם לתקן ישן הקודם לראשון בינואר 1980. מבנים בגובה שאינו עולה על שתי קומות או על שטח של 400 מטרים רבועים אינם זכאים לתמ"א 38, כך הדבר בנוגע למבנים נטושים. במידה והבניין נבנה בהתאם לתקן חדש יותר אך נקבע על ידי מהנדס כי אינו עומד בתקן 413, זכאים הדיירים לקחת חלק בתכנית תמ"א 38 מבלי להוסיף שטח לדירות הקיימות ומבלי להוסיף לבניין דירות חדשות.

כיצד מבוצעת תמ"א 38?
במרבית המקרים, יזם בתחום הבניין פונה לדיירים ומציע להם להשתתף בפרויקט תמ"א 38 הכולל שיפוץ של הבנין והדירות בתמורה למס' דירות חדשות אשר יתווספו לבניין. ערך הדירות שייבנו קובע את היקף השיפוץ של הבניין ושל הדירות השונות. הסיכום מתבצע מול היזם כך שבתום הפרויקט, שני הצדדים ירוויחו את המגיע להם. הדיירים יקבלו דירות משופצות או אף מורחבות והיזם יקבל מס' דירות אותן יוכל למכור ברווח. ניתן לבצע את התכנית באופן עצמאי אך הדבר דורש משאבים משמעותיים ועל כן אינו נפוץ. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה