יום שלישי, 17 בדצמבר 2013

בורר



בורר או מגשר - מה עדיף?

אין זה סוד כי כאשר יש מחלוקת משפטית בנושא מסוים בין שני צדדים, נראה כי יש צורך בהתערבות של צד שלישי בלתי תלוי ואובייקטיבי לחלוטין מטבע הדברים, על מנת להשיג מצב של הסכמה בין שני הצדדים ולסיים את המחלוקת בצורה חלקה וסופית. לצורך כך ניתן לפנות לתהליכי בוררות. הליכי בוררות והליכי גישור שונים מאוד זה מזה, ולמרות זאת, עדיין רבים מבלבלים ביניהם. אם נקלעתם למחלוקת, ואינכם בטוחים כיצד להביאה לידי הכרעה, מאמר זה יתאר בפניכם את הדומה והשונה בין שני ההליכים, על מנת שתוכלו להחליט איזה מהשניים מתאים יותר לצרכים שלכם.


על בורר, מגשר ומה שביניהם

בוררים ומגשרים הם אנשי מקצוע שמונו על-ידי שני צדדים כדי להכריע בסכסוך אליו הם נקלעו. בוררות וגישור, שניהם נחשבים לדרכים אלטרנטיביות להביא סכסוך לסיומו, מבלי שיצטרך להגיע אל פתחו של בית המשפט, ושתי האפשרויות טומנות בחובן יתרונות דומים, והם, המהירות שבה ניתן להכריע את הסכסוך, בניגוד לאופציה המשפטית, שמתאפיינת ב"סחבת" רבה. ההבדל המרכזי בין שני ההליכים הוא בסמכות המופקדת בידי כל אחד מאנשי המקצוע שאמורים להביאם לידי הכרעה. בעוד מגשר אינו מוסמך לכפות על הצדדים הסדר, בכוחו של בורר לחייב את שני הצדדים לאמץ פתרון זה או אחר.


 
המשמעות היא, כי בידי הבורר האחריות היא רבה יותר, וכי הליך הבוררות מזכיר יותר את ההליך השיפוטי מבחינת כללי ההתנהלות המאפיינים אותו. הבדל נוסף בין שני ההליכים קשור לשאלת האופציה לסגת מהם. בעוד תהליך בוררות יכול להסתיים רק עם קבלת פסק בורר, ואינו מאפשר לשני הצדדים לחזור בהם ו"לצאת" מהתהליך, גישור הוא פחות מחייב, וכל צד רשאי להפסיקו מתי שיחפוץ בכך.


לשקול, להתייעץ ולקבל החלטה מושכלת

כדי להחליט איזה פתרון נכון יותר, רצוי כי שני הצדדים יתייעצו זה עם זה, ישקלו את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהפתרונות אל מול הצרכים שלהם בסכסוך, ואף ייוועצו עם חברים או אנשי מקצוע נוספים, שדעתם יכולה לתרום לפתרון הדילמה באשר לאיש המקצוע המתאים, בורר או מגשר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה