יום שני, 17 בספטמבר 2012

אבחון לקויות למידה


אבחון לקויות למידה לסטודנטים – מת"ל
סטודנטים בעלי לקויות למידה או סטודנטים החושדים כי יש להם לקות למידה לא מאובחנת יכולים לעבור אבחון במסגרת מוסד הלימודים שלהם. רוב מוסדות הלימודים מציעים את השירות כחלק מיחידות הפועלות למען סטודנטים עם לקויי למידה. אבחון לסטודנטים מכונה אבחון מת"ל, הוא מורכב משאלונים ומבחנים ממוחשבים, האבחון הוא כלל ארצי ותקף בכל המוסדות האקדמיים בארץ . מיותר לציין, כי מדובר באבחון חשוב ביותר אשר נועד להקל על אותם סטודנטים אשר גוררים איתם בעיות שונות עוד מגילאי בית הספר, ואשר לא אובחנו בשעתו, למרבה הצער.
מה מטרת האבחון הזה ?

מטרתו של אבחון לקויות למידה לסטודנטים הוא לזהות לקויות למידה העשויות להקשות על הסטודנט ואף למנוע ממנו למצות את הפוטנציאל האקדמי שלו. בנוסף, המטרה של האבחון היא לקבוע האם יש לערוך התאמה של בחינות האוניברסיטה והבחינה הפסיכומטרית (רלוונטי בעיקר לתלמידי מכינות ) עבור הסטודנט. סטודנט אשר מבקש להתאים בחינה לצרכיו בשל הפרעת קשב וריכוז או לקות למידה מחויב לעבור את
המבחן הזה .

למי מיועד האבחון בשיטת מת"ל ?

אבחון לקויות למידה בשיטת מת"ל מיועד לבני 16-30 אשר עומדים בקריטריונים הבאים :
·         סטודנטים שחווים קשיים בקריאה, כתיבה, פעולות חשבוניות, קשיי קשב וריכוז ושפה .
·         סטודנטים שאובחנו כסובלים מלקויות למידה או בעיות קשב וריכוז .
·       
סטודנטים שאינם בעלי מוגבלות שעשויה למנוע יכולת ביצוע הבדיקה כגון בעיות שמיעה קשות, ראייה וכו' .
·         אבחון מת"ל נעשה בעברית, על הסטודנט לשלוט בעברית ברמת שפת אם .

סטודנטים שלא עומדים בקריטריונים יכולים לפנות למרכז האבחון במוסד הלימודי ולבקש מבחן המותאם להם. נהוג לעשות זאת בעיקר כאשר הסטודנט סובל ממוגבלות פיזית כל שהיא .

כיצד מתבצע אבחון מת"ל ?

האבחון מתבצע כאמור מול מחשב, התהליך אורך שלוש פגישות כאשר שתי הפגישות הראשונות נמשכות כשעתיים בהם נערכים מבחני המת"ל. המפגש האחרון הוא מפגש בין המאבחן לנבחן בו הנבחן מקבל הסברים על הממצאים והשלכותיהם. ברוב מוסדות ההשכלה הגבוהה נדרש תשלום מסוים על האבחון .

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהרבה סטודנטים לא היו עוברים את התואר ללא אבחון דידקטי.
    אני חושב שהיום הרבה מאוד סטודנטים רצים ללכת לעשות אבחון דידקטי על מנת לקבל את ההקלות ולא לנסות ולהתמודד עם המבחנים בתואר.
    לפי דעתי זה טעות כי כל אחד צריך לדעת להתמודד עם הקשיים שלו לא משנה מה, אם יש בעיה אפשר ללכת ולפתור אותה ולנסות עם אבחון דידקטי.

    השבמחק