יום שישי, 6 ביולי 2012

לקויות למידה


לקויות למידה – דיסלקציה

אחת מלקויות הלמידה הנפוצות ביותר בקרב ילדים ובני נוער היא הדיסלקציה. דיסלקציה היא לקות קריאה המתאפיינת בקשיים באיות ובקריאה, בהבעה בכתב או בעל פה. דיסלקציה מתאפיינת בקושי של רכישה תואמת של גיל הקריאה, באיטיות הקריאה, בשיבושים בקריאה ובקשיים בהפקת משמעות החומר הנקרא. בשלבים מאורחים יותר מתבטא הדבר בהתמודדות עם טקסטים מורכבים וארוכים ובאפשרות להבינם.

לקויות למידה בתחום השפה

דיסלקציה היא לקות למידה בתחום השפה. הקשיים מתבטאים במודעות הפולנולוגית – יחידות בסיסיות צליליות המרכיבות את השפה, קושי בתחום מבנה המשפט וקושי בשיום. כל אלה מעידים על לקות מסוג דיסלקציה
קשיים נוספים בתחום השפה נגרמים עקב קושי בעיבוד המידע החזותי, למשל: קשיים בזיהוי כיוונים (ימין שמאל, למעלה למטה) או קשיים בהבחנה בין צורות שונות (ריבוע, מלבן, עיגול אליפסה) וכדומה. יש להדגיש כי קשיים אלה אינם קשורים כלל לגיל הנבדק, למנת המישכל שלו או ללקות התפתחותית אחרת או לכל לקות חושית שהיא.
 
לקויות למידה ומערכת החינוך

מערכת החינוך מתחשבת בילדים בעלי לקויות למידה ובמיוחד באלה הלוקים בדיסלקציה. תלמידים שעברו אבחון והם מוכרים כבעלי לקויות למידה שונות יכולים להבחן בתנאים המותאמים ללקותם בבחינות הבגרות. בנוסף לכך משרד החינוך מממן איבחונים לתלמידים ממשפחות עם קשיים כלכליים שאינם מאפשרים להם לעשות את האבחון באופן פרטי.
בנוסף לכך בעלי לקויות למידה נכאים להיבחן גם בבחינות הפסיכומטריות למוסדות להשכלה גבוהה בתנאים התואמים את לקותם. גם תלמידים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה זכאים להתאמות בהליך הקבלה למוסדות אלו וכן בזמן הלימודים במוסדות אלו.

איך משתלבים במערכת?

נראה כי בשנים האחרונות נעשו מאמצים מטעם משרד החינוך לאתר ולהקל על הלוקים בלקויות למידה על מנת לאפשר להם להשתלב בלימודים באופן שווה למרות הליקויים שנמצאו אצלם. על כ, אם אתם הורים לילד אשר מראה סימנים של קשיים מהותיים בתחומי למידה כאלה ואחרים, כדאי מאד להקדים ולקחת את הילד לאבחון לקויות למידה. כך תוכלו להבטיח כי במידה ולילד יש אכן לקות כזו או אחרת, הוא יקבל את הכלים להתמודד איתה כבר בגיל צעיר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה