יום שישי, 6 בינואר 2017

מה זה ממיר קטליטי?



ממיר קטליטי הוא חלק צינורי חשוב ומהותי במערכת הפליטה של כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית. הממיר הוא למעשה חלק מהאגזוז, ולכן תפקידו למנוע פליטת מזהמים. תקינות הממיר חשובה הן עבור פעילות הרכב והן עבור איכות הסביבה. רכבים ממונעים שבהם מותקן ממיר קטליטי פולטים עד פי 10 פחות זיהום אוויר לעומת רכבים אחרים, והחל משנת 1994 הוא חייב להיות מותקן בכל דגם חדש.
 
עם זאת, עד שנת 2001 מוקם הממיר הקטליטי בין האגזוז האמצעי לבין הצינור הקדמי. רק לאחר מכן החליטו יצרניות הרכב להקדים את מיקום הממיר לכיוון המנוע. הסיבה לכך היא צורת הפעולה הייחודית של הממיר, והאופן שבו הוא מושפע מהטמפרטורות מסביבו. באופן עקרוני, ממיר קטליטי נכנס לעבודה רק תחת טמפרטורה גבוהה. כתוצאה מכך, ככל שהוא רחוק יותר מהמנוע כך לוקח לו יותר זמן לפעול ולכן הוא מזהם יותר. 
האלטרנטיבה שנבחרה היא להתקין את הממיר ברכבים חדשים ממש בתוך סעפת הפליטה וכך להרוויח פעולה מהירה, יעילה וחסכונית. אבל מה זה ממיר קטליטי?




עיקרון הפעולה של ממיר קטליטי
כדאי לדעת מה זה ממיר קטליטי על מנת להבין את עיקרון הפעולה שלו. גזי הפליטה שיוצאים מהמנוע לכיוון הממיר מגיעים אליו כדי לעבור סינון, ולאחר מכן הם יוצאים בצורה פחות מזהמת. העיקרון הזה גם מאפשר למי שרוצה לדעת מה זה ממיר קטליטי לזהות את הצורך בהחלפתו. 

ממיר קטליטי תקול יגרום לרעש ויעלה משמעותית את צריכת הדלק. אפשר לזהות ממיר תקול גם לפי נורית החיווי שמופיעה על גבי לוח השעונים, בצורה של ברז כתום. הנורית מעידה על בעיה כללית במנוע אך בדרך כלל היא מזוהה ספציפית עם מערכת הפליטה והממיר שאחראי על פליטת המזהמים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה