יום רביעי, 29 בפברואר 2012

פותר חלומות


חלום, הוא כידוע חוויה סובייקטיבית של מראות דמיוניים ותחושות לא מציאותיות במהלך השינה. היא חוויה שחוצה יבשות, תרבויות, דתות ומינים, אפילו חיות נצפו חולמים חלומות. חוסר היכולת לשלוט ולכוון את השתלשלותו של החלום הוא המוטיב המאחד את כל החולמים. עם זאת, כל אדם חולם בדרכו שלו, רואה מחזות אחרים וחש תחושות לא זהות לרעהו. כתוצאה מכך, כל אחד ואחת מפרש את חלומותיו בדרכו הייחודית, תוך שימוש בסמלים ומאגר סוציאציות סובייקטיביות.

אך לא כל אחד באמת מסוגל בעצמו לפענח את המסרים שקיבל בזמן החלימה. בשביל זה, עוד משחר ההיסטוריה האנושית נעזרו בני האדם בפותרי חלומות. לפותרי החלומות תמיד היה מעמד מיוחד בחצרותיהם של מלכים, בעיקר בשל החשיבות הרבה שבני אדם העניקו לנושא החלימה בעולם העתיק.

פותר חלומות – קצת היסטוריה

בתרבויות רבות בעולם הקדום נחשבו החלומות לאמצעי תקשורת עם כוחות עליונים ואפילו לביטוי קשר הדם האלוהי של השליטים. ביוון ובמצריים העתיקה, רק יחידי סגולה או כוהני דת נבחרים, היו מסוגלים לעמוד על משמעותם של החלומות. "חלום שלא נפתר – הריהו כאגרת שלא נקראה", כך נכתב בתלמוד הבבלי המתאר עשרים וארבע פותרי חלומות שהיו באותה התקופה בירושלים. לתשומת לב רבה זוכה בתלמוד הסמליות של החלום, ויש בו מספר רב של דוגמאות לפענוח חלומות.



פותר חלומות או פסיכולוג?

חלום יכול להיות תוצאה של מחשבות מרובות במשך היום ויכול להיות גם מסר מעולמות עליונים. כאשר מדובר בתוצאה פיזיולוגית של מחשבות האדם ניתן לפנות לתחום הפסיכואנליזה בכדי להבין דרכה את פשר הדברים ולזהות את מקור המצוקה. אומנם כאשר מדובר במסרים מעולמות עליונים, הפסיכולוגיה לא תעזור וחייבים לפנות לעזרתו של פותר חלומות המשלב בתוך הטכניקה שלו הן את הידע הפסיכולוגי והן את הידע הרוחני. מפני שזה לא מספיק לחקור את נבכי תת המודע של האדם ולהתמצא בסמלים הפסיכולוגיים האוניברסאליים. יש לפנות לצד הרוחני של האדם, החבוי תחת שכבות הרציונאליזם המודרני.

פותר חלומות בעידן המודרני

העידן המודרני, הפך את מקצוע פותר חלומות למאוד מבוקש ופופולארי. מפני שהאנשים כבר מזמן הבינו כי לא מדובר בשאריות מבישות של עבר אנושי אלא באמצעי לגיטימי ואף מדעי להבנה עצמית עמוקה יותר. הפסיכואנליטיקאי היהודי אריך פרום, בספרו "השפה שנשכחה" שיצא לאור בשנת 1951 כתב כי שפת החלום היא שפת הסמלים האוניברסאלית היחידה שפיתח המין האנושי. שפה זו משותפת לכל התרבויות, לכל הדתות ולכל המינים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה