יום רביעי, 25 בספטמבר 2013

יהדות



מהי יהדות עבורכם?

אם תיקחו אדם ברחוב ותשאלו אותו מה היא יהדות עבורו, סביר מאד להניח שבכל פעם אתם תקבלו תשובה אחרה לחלוטין מטבע הדברים, שכן אין מדובר כאן במשוואה מתמטית מוחלטת כמובן, אלא בפרשנות אישית של כל אחד ואחת על כל המשתמע מכך. עבור כל אדם, היהדות מסמלת דבר אחר לחלוטין בסופו של דבר. יש אנשים אשר מבחינתם, יהדות היא דת בלבד. יש כאלה אשר רואים בה לאום בלבד, ויש כאלה הרואים בה כמובן ערבוב של השתיים – דת שהיא גם לאום, קבוצה של אנשים עם פולחן משלהם – אך גם עם סממנים אתניים משותפים. אז מה היא בעצם יהדות, מי שייך אליה, ומה מייחד אותה משאר הדתות אשר קיימות ברחבי העולם כולו? על כך בשורות הבאות.



עם ששמר על עצמו 2,000 שנה

כמאמר המשפט הידוע, היהודים הם עם אשר מן הסתם הצליח לשמור על המסורת המיוחדת שלו, כאשר הוא היה נפוץ בכל רחבי תבל – ויחד עם זאת המשיך להתקיים תמיד, ולא שכח מאין הגיע. בכך, אין כל צל של ספק כי היהדות היא ייחודית מאד, שכן מדור בעצם על עם לכל דבר, אשר בנוסף לכך הייתה לו גם אמונה ודת מיוחדים אשר הגדירו אותו. הדבר התבטא בכך שעבור יהודים רבים, יהדות איננה אך ורק קיום מצוות - אלא גם כמיהה לא"י, רצון לשמור על ניגונים מיוחדים, רצון לשמר טקסטים שמסמלים את התרבות היהודית, שימוש בשפה העברית, זיכרון היסטורי משותף, וכיו"ב – כל אלו, חורגים מעבר לביצוע הפרקטיקות הדתיות, אם כי גם אלו כמובן היו חשובים לאורך השנים. על כן אפשר לומר, כי יהדות היא בעצם כל הדברים ביחד – אמונה, עם, דת, לאום, שפה, תרבות, ועוד ועוד מאפיינים ייחודיים.

אתם בוחרים מתוך הסל

חשוב מאד לציין שכיום, כל אדם יהודי, רשאי כמובן לבחור מהי יהדות עבורו, ויש גם שאלות, מחקרים ומאמרי דעות רבים אשר מתפרסמים בנושא. אפשר רק לנסות ולנחש, כיצד תתפתח היהדות בעתיד, ואילו גוונים שלה יצופו ויעלו לאורך עשרות השנים הקרובות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה