יום חמישי, 24 באפריל 2014

קרקעות מזוהמות


קרקעות מזוהמות

כיצד נערכת המדינה לטיהור קרקעות מזוהמות
קרקעות מזוהמות מהוות את אחד מהמפגעים הגדולים ביותר בזיהום הסביבה. זיהום הסביבה פירושו פגיעה ממשית בבני אדם, בבעלי חיים, בצמחייה ובמערכות האקולוגיות הקשורות בכך. קרקעות מזוהמות אינן נוצרות מעצמן, אלא שמדובר בתהליך ארוך שנים שלו אחראי האדם.
קרקעות מזוהמות על ידי שפכים של מפעלים, הטמנה של פסולת מפעלים שלא לפי התקנים, ממערכות ביוב ציבוריות של מפעלים ומערכות נוספות, מדליפה של צינורות דלק תת קרקעיים וכדומה. קרקעות מזוהמות מהוות סיכון תברואתי חמור ויש למגר את התופעה.
מדינת ישראל וטיהור קרקעות מזוהמות
הגוף האחראי על טיהור קרקעות מזוהמות הוא המשרד להגנת הסביבה והוא אחראי על המדיניות לטיפול בקרקעות מזוהמות. חשוב לדעת כי רק הבדיקות של קרקעות מזהמות הן הוצאה אדירה וכך גם תהליך הטיהור שלהן. לדוגמה: ביצוע סקר ולאחריו טיהור קרקע בגודל של כמה עשרות דונמים בלבד מצריכה השקעה של 2.5 מליון דולר. ויש לציין כי במקרים רבים טיהור הקרקע ומי התהום אינם אפשריים עוד בגלל רמת הזיהום הגבוהה שלהם.
מדיניות המשרד להגנת הסביבה בכל הקשור לקרקעות מזוהמות כוללת את הדברים הבאים:
·         רשימת ערכי סף מזהמים לקרקע מזוהמת המתעדכנת כל הזמן
·         ביצוע סקר קרקעות מזוהמות וקביעת פרוטוקולים מחייבים לבדיקות אלה
·         כתיבת נוהלי טיפול בקרקעות מזוהמות וקביעת קריטריונים להסמכת מעבדות לשם כך. וכן, הסמכת דוגמים לביצוע בדיקות קרקע שונות.
·         בניית מערכת  ILRBCAמקומית להערכת סיכונים בתחום קרקעות מזוהמות. מיזם זה נעשה בשיתוף עם רשות המים והתאחדות התעשיינים.
המשרד להגנת הסביבה פועל בכל הנוגע לקביעת נוהלי עבודה תקינים במפעלים בתחומי פינוי הפסולת התעשייתית למען לא יחלחלו לקרקע, וכן לנוהלי הטמנה של חומרים מסוכנים במקומות ייעודיים לכך בלבד וכדומה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה