יום ראשון, 14 באפריל 2013

מאובנים



מאובנים משמרים היסטוריה קדומה
מאובנים הם תופעה אשר נוצרת כתוצאה ממצב של שימור בעלי חיים אשר חיו על פני כדור הארץ לפני מליוני שנים. תהליך ההתאבנות דומה לבעלי חיים כמו זוחלים, חרקים, בעלי חיים ימיים וכיוצא באלה. תהליך יצירת מאובנים הוא איטי מאד ויכול לקחת אלפי עד מליוני שנים. חשוב לציין, כי מאובנים אינם החומר עצמו ממנו היו עשויים בעלי חיים אלה, אלא תבנית שלהם אשר נחקקה בסלע המשקע ויצרה את צורתם המיוחדת בתוך הסלע. מאובנים אלה הם למעשה אבנים אשר שמרו את צורת החיה המקורית בתוכן.
מאובנים וחקר כדור הארץ
מאובנים עוזרים לנו להבין את ההיסטוריה הלא כתובה של כדור הארץ ומשמשים במובן זה מאין כתב ייחודי אשר חקוק באבן. כתב זה מאפשר לנו להבין אודות החיים שהיו כאן לפני מליוני שנים החל מיצורים קטנטנים וזעירים ועד ליצורים ענקיים כמו דינוזאורים וכיוצא באלה חיות ענק אשר חיו כאן בעבר הרחוק כל כך ומדליקות את הדמיון של חוקרים כמו גם אנשים בכלל ברחבי העולם כולו. במאה ה- 17 החל איסוף מאובנים להיות מאד פופולארי שנים לפני שנעשה בהם שימוש לחקר העבר של כדור הארץ בצורה מדעית מאורגנת ביותר.
תהליכי התאבנות של מאובנים
ישנם מספר תהליכי התאבנות אשר קשורים גם להרכב המתאבן וגם לתנאים הסביבתיים שלו. תנאים אלה כוללים את הטמפרטורה, לחצים שונים, המצאות מים ומינראלים שונים באיזור. תהליך ההתאבנות מתחיל עם קבורתו הטבעית של הבעל החיים או הצמח בשלמות או בחלקים לצורך העניין. יש מצבים בהם חיות נשאבות לתחתית האוקיינוס ונקברות במעמקים. השכבות אשר מצטברות מעל לאותה החיה גורמות ללחץ וגורמים לשימורו של המאובן באופן טוב יותר.
סיום התהליך של היווצרותם של מאובנים
לאחר הקבורה הטבעית והצטברות שכבות אשר לוחצות ממעל מתחילים לחלחל מים ומינראלים אשר מחליפים את האורגנים של בעל החיים ואלה הופכים לאבן עם הזמן. כך נוצרים מאובנים והן נמצאים בסוגי סלעים אשר מכונים סלעי משקע אשר כוללים בין היתר סאנסדטון, ליימסטטון סלייטסטון ואבני בוץ וצדפים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה